// MEAL OF THE DAY

Dagens sunne måltid lagd fra bunnen ;

Jeg er veldig glad i å lage all mat fra bunnen, og det er min kjære og. Ikke bare smaker det godt, men det er sunnt for kroppen og vi slipper masse tilsatte e-stoffer og andre kjemikaler som puttes i maten.

Dagens måltid består av ; Ovnsbakt laks marinert med hvitløk, sitron og mineralsalt med bassilikum, ovbnsbakte søtpoteter, og salat marinert med kaldpresset olivenolje, havsalt, pepper og sitron. Namm!

 

Ikke bare er søtpoteter utrolig godt, men den har også fler antioksidanter enn gulroten og inneholder like mye betakaroten .Søtpoteten inneholder et derivat av Vitamin A som hetet retinsyre. Retinsyre er spesielt bra for kvinner da det hindrer utvikling av kreftceller, og retinsyren forynger også huden, so dig in!



 

 

 

Liker dere søtpoteter?

 

Signature Fonts

// SUNT OG SPICY MIDDAGSTIPS

Jeg er så glad i å eksperimentere med mat for å finne nye sunne retter. I Hverdagene unngår jeg karbo og holder meg kun til kjøtt og grønnsaker, så til dere andre som gjør det samme men sliter med å finne nye retter så håper jeg denne faller i smak.

Dagens middagstips har jeg lagd fra bunn, og er inspirert av det Mexikanske og det Nord-Afrikanske cuisine.

 

 

Oppskrift:

 

1. Kutt ; Rød, grønn og gul paprika, champignon, cherrytomat, brokkoli, løk, hvitløk, minimais og chilli og ha det oppi en kasserole. (Mengde av hver grønnsak etter ønske)

2. Tilsett 2 bokser tomatpure og ca 2 dl vann, sett gryta på full guff helt til det begynner å koke og sett deretter varmen ned så det småkoker.

3. Kryddre med 1 tsj spisskummen, ca 2sj spisskumminfrø, ca 10 laurbærblad, mineralsalt, bassilikum, sort pepper, 1 tsj sukker/sukrin, 1 tsj tomatpure, og cayenne pepper etter ønske, mitt tips er å smake seg frem. Selv bruker jeg ca. 2 tsj.

4. Stek ønsket kjøtt med hvitløk og ha oppi kasserollen( jeg foretrekker biffstrimler, men har her brukt karbonadedeig.

5. Tilsett 1 boks kidneybønner, grønne oliven martinert i chilli, og røde linser.

6. Bon appetit

 

Total tilberedningstid; ca 30 min.

 

Husk å smak deg frem når du krydrer, selv liker jeg sterk mat så det kan være lurt å være litt forsiktig med cayennepepperen og heller ta litt og litt til det er passe sterkt for deg.

 

Signature Fonts

Hvorfor jeg holder meg unna sukker og andre kunstige søtningsmidler

Sukker betegner en gruppe krystallinske karbohydrater, det finnes tre ulike sukkertyper; Fruktose, rørsukker og melkesukker. Det vi definerer som sukker er rørsukker. Jeg refererer nå  til alle 3 sukkertypene og bruker betegnelsen "sukker" om alle de 3 forskjellige sukkertypene.

 

  • Det finnes ingen næring i sukker - Sukker er naturlig, men den prosesses sukkeret går igjennom for å bli til hvitt raffinert sukker gjør at alle næringsstoffene som finnes naturlig i sukkeret drepes, og du får dermed ingen næring. Det du får er karbohydrater, og mindre plass til mat med næringsstoffer, vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Også brunt sukker går igjennom den samme prosessen, den eneste forskjellen er at den tilsettes molassen for å få farge og smak.
  • Sukker er dårlig for tennene - forårsaker tannråte
  • Sukker tømmer hjernen for vitamin B1 - Mangel på B1 gjør at du blir mer aggressiv, i tilegg er sukker forbunet med en rekke andre psykiatriske tilstander som hyperaktivitet, depresjon og angst.
  • Sukker er avhengighetsdannende - Jo mer sukker du spiser, jo mer søthunger får du

 

 

Hva med andre søtningsmiddel og annen kunstig søtning ?

  • Sukkeralkoholer ; Kunstige søtningsmidler som Xylitol, Glycerol, Malitol, og Sorbitol - Blir omdannet til sukker i leveren, stopper opp vekttap for de som prøver å gå ned i vekt og disse sukkeralkoholene nedbrytes av bakterier nede i tykktarmen noe som fører til oppblåsthet og luft i magen.
  • Agave sirup - Markedsføres som et naturlig søtningsmiddel, men er laget av 80% fruktose noe som er MER skadelig for leveren enn hvitt raffinert sukker, i tilegg er den laget via en rekke kjemiske prosesser og er langt i fra naturlig. Agave sirup forårsaker bukspyttkjertelen å produsere mer insulin, noe som kan øke risikoen for diabetes type 2. Den agave siruper som er på markedet i dag er kamufler som naturlig kun fordi forbrukere nå har fått mer fokus på helse og kosthold, men ikke la dere lure. Den RÅ agave varianten er den beste og inneholder kun 50% fruktose, hold deg til denne om du absolutt må bruke agave.
  • Honning - Inneholder 53% fruktose, men den rå varianten har helsefremmende effekter hvis den konsumeres moderat. Den rå varianten inneholder like mye antioksidanter som spinat.
  • Aspartam (Finnes i Cola Zero, Pepsi Max, og andre lettbruser) - Aspartam er den VÆRSTE varianten av kunstige søtningsmidler - Øker risikoen for kreft. Andre bivirkninger er hodepine, magesår, overdreve vannlating, nedsatt syn eller blindhet, irreversibel hjerneskade, hyperaktivitet, aggresjon, tynning av hår, kvalme, høyt blodtrykk osv. Alle grunnene kan du selv lese HER, og en av mange artikkler om kreft kan du lese HER

 

 

Hva kan man erstatte sukker og annen kunstig søtning med da?

  • Stevia - Stevia er 100% naturlig og er utvunnet fra planten Stevia rebaudiana bertoni fra Paraguy. Det er gjort forskning på Stevia og eventuelle bivirkninger men det er hittil ikke funnet noen.
  • Sukrin - Sukrin er et 100% naturlig produkt. MEN det er basert på sukkeralkoholet Erythritol og bør derfor ikke inntas i store mengder da det kan føre til oppblåsthet og mye luft i magen.

Både Stevia og Sukrin er ikke skadelig for tennene, og inneholder 0 kaolerier, og er framstillt naturlig. Både Stevia og Sukrin finnes på helsekost butikker. Håper at ingen blir skremmt av dette innlegget, sukker er ikke farlig i SMÅ mengder, det er når det inntas i STORE mengder at det er farlig og oppfattes som gift for kroppen. Når det er sagt vil jeg si at dere må huske å være obs på hvor mye av ferdigproduktene som inneholder sukker, b.l.a suppeposer, ketchup, halvfabrikata og mye andre ferdigprodukter.

Vil oppfordre alle til å bruke Stevia som er det aller sunneste alternativet på markedet i dag. Om du er avhengig av Cola Zero eller andre lettbruser vil jeg faktisk heller annbefale deg å kutte ned på inntaket av brus til 1 gang i uken og heller drikke vanlig Cola, da Aspartam er betraktelig mer helseskadelig enn hvitt raffinert sukker.

Signature Fonts

Nattmat

  


kveldsmaten i dag er en god og sunn grønnsakssmoothie. Inneholder en halv agurk agurk, 5-6 selleristenger, 1/2 dl eplejuice og ca 1 tsj raspet ingefærrot. Lager mye grønnsaksmoothier for tiden, når man først har begynnt får man ikke nok. Smaker overaskende godt, var veldig skeptisk første gang jeg ble introdusert for en grønn smoothie. Men ble positivt overassket da jeg hadde motet meg opp til å smake. Ikke bare smaker det godt, men inntak av grønnsaker har helsefremmende effekter for helse og kropp som vi aldri kan få for mye av. Jeg lager meg grønnsaktsmootie fordi jeg synes det er mettende uten at man føler seg tung, jeg føler at jeg får mer energi og fordi jeg er opptatt av at kroppen skal få riktig og nok næring.

 

Signature Fonts
hits