// REFLEKSJONER I NATTEN: HVORDAN KAN NOEN HA RETT ELLER GALT?

Jeg er i mitt dype hjørne, og fikk lyst til å skrive om noe som jeg til stadig vekk filosoferer over. Hvordan kan egentlig noen ha rett eller galt?

Veldig ofte skaper vi mennesker voldsomme diskusjoner og debatter og baserer det hele på at vi har rett, og at den andre parten har galt. Men hvordan går det egentlig ann?

Hvis jeg har fire mennesker på besøk, og to av de sier at de synes jeg ser trist ut, mens de resterende to synes at jeg ser glad ut, hvordan går man fram for å finne ut hvem som har rett og hvem som har galt uten å kunne spørre meg om svaret? Grunnen til at jeg tar dette som eksempel er fordi veldig ofte kan man ikke finne noe fasittsvar, men likevell hevder noen at de har rett og at andre har galt. I eksempelet jeg nevnte ovenfor kunne diskujosnen over hvem som hadde rett og hvem som hadde galt fortsatt i timesvis, uten noe annet enn to forskjellige synspunkter å basere diskusjonen på. Jeg mener at ingen av de fire tok feil, og at ingen av de fire hadde rett. Hvorfor?




Fordi når alt kommer til alt handler det bare om oppfatning, og ingen kan oppfatte noe "feil" mener jeg. Sett at jeg kunne svart at jeg verken var glad, eller trist. Hvorfor kunne det her oppstå to ulike oppfatninger når det de observerte var det samme? Jeg tror at det du oppfatter avhenger av tidligere opplevelser og ulike synsvinkler. Jeg kan f.eks smile på et bilde, men hva du oppfatter avhenger av vinkelen du ser bildet fra. Ser du bildet opp ned kan det jo se ut som en surmunn.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg ofte observerer hvor ubevisste folk er på at andre kan ha en annen oppfatning og synsvinkel enn de selv. Man tar det liksom som en selvfølge at andre ser akkurat det samme som en selv.

Synes spesielt det er interessant når jeg observerer folk diskutere religion, og hvilken religion som er den "rette". Jeg undrer meg fremdeles over hvordan det er mulig at en religion skal være mer rett enn en annen? Vet at dette er kontroversielt tema å ta opp. Men jeg synes det er interessant å ta opp dette. Religion er jo noe man tror på, og et syn man har på livet. Så hvordan kan det være feil? Personlig synes jeg at det er fantastisk at vi har forskjellige religioner, skjønner ikke hvorfor det krangles så mye over hvilken som er rett og hvilken som er gal. Hva om alle religioner er rett? Alle religioners budskap er ikke så veldig forskjellig, den eneste forskjellen er at det kom fra forskjellige budbringere. Skjønner ikke hvorfor vi mennesker alltid skal krangle over hvem som har rett og hvem som har galt.

Hadde en morsom diskujon på jobben her om dagen. Diskusjonen dreide seg om hvilket land som var best å bo i. Og en av de deltagende i diskusjonen kom med den påstanden at Norge var et dårlig land å bo i fordi det var et kvinnedominert land. Denne påstanden ble presentert som et faktum. Jeg kunne svart med "Nei, det er det ikke", men da ville vi blitt sittende og si "nehei" "joho" fram og tilbake. Jeg som elsker slike diskusjoner heiv meg på med en gang. Isteden for å komme med motargumenterende påstander stillte jeg vedkommende spørsmål for å finne ut hvorfor han mente slik som han gjorde. Fant til slutt ut at vedkommende opprinnelig kom fra et annet land hvor menn dominerte. Så spurte jeg han om han tror at jeg ville syntes at Norge er kvinnedominert? "Nei, for du er jo oppvokst her". Netopp sa jeg, du mener det du gjør fordi du er vokst opp med at noe annet enn det som er "normalt" her, med andre ord kan det ikke presenteres som et faktum, det er jo bare din synsvinkel.

Mener ikke at denne påstanden er verken feil eller rett, det er bare vedkommenes opplevelse av Norge, og hannes personlige synspunkt. Som igjen er basert på tidligere opplevelser.

 

Hva er egentlig poenget mitt? I steden for å bruke masse tid og energi på å diskutere hvem som har rett og galt, still heller de rette spørsmålene for å finne ut av hvorfor vedkommende mener som han eller hun gjør. Da vil man som regel finne fort ut at alt handler om synspunkter og ikke faktum hvor noen kan ha rett eller galt.




Det var dagens visdomsord fra meg, nå er det natt.

 

Sov godt folkens!

Image and video hosting by TinyPic

16 kommentarer

Silje

19.01.2013 kl.03:36

Digger Bloggen din

Kaisa Elise

19.01.2013 kl.09:09

bra innlegg!!
Fin blogg!

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.12:57

Silje: Tusen takk, det var verdens beste kommentar å lese "tidlig" på morgenen :)

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.12:58

Kaisa Elise: Tusen takk :)

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.12:59

Judiith00: Takk :)

Christina

19.01.2013 kl.16:11

eller med andre ord, en god diskusjon har ingen vinnere eller tapere! for det er jo sant, det er bare meninger med begrunnelse. Jeg synes ikke vi i Norge er et kvinnedominerende land, men her er det også viktig at kvinner skal være like stere som menn å kunne klare seg selv, så det er likestilling. Du har også rett i at alle opfayyer ting forskjellig, og når du sier at du synes noe er galt fordi den du har jobbet sammen med la til noe hun sa at hun skulle tegne ferdig hjemme den dagen fristen egentlig er og leverer det, og personen bare sier Nei, det var riktig. Da klikker det for deg. det er kjempebra skrevet forresten :)

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.17:01

Christina: Er enig med deg, synes heller ikke at Norge er et kvinnedominerende land. Men klarer også å skjønne at det er min opplevelse og mitt synspunkt, og ikke noe faktum. Selv om jeg tror at på generell basis synes vi nordmenn at Norge er likestillt. Men det går jo ikke ann å si at det er "feil" hvis noen opplever det slik, det er jo deres personlige synspunkt og det går ikke ann å si at en synspunkt er feil.

Tusen takk for det, hyggelig å høre :)

homeogaway

19.01.2013 kl.18:44

Forskjellige syn på ting, merker jeg

Julie - julieya.blogg.no

19.01.2013 kl.19:36

Syntes du skriver utrolig mye bra her! Jeg tenkter også det at hva man ser, hører og oppfatter kommer ann på hvilke kunnskaper og kjennskaper man har til det man ser, hører eller oppfatter. Det er ikke alltid at det er noen som har rett i det dem sier, fordi oppfattningen kan væres såpass forskjellig!

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.20:13

Julie: Tusen takk for det :)

Ja netopp, det er akkurat det jeg ville fram til. I mange diskusjoner virker det som om hovedfokusen går på hvem som har rett, istedet for å være enig om å være uenig :)

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.20:16

homeogaway: Mente du at du var uenig i det jeg skrev i innlegget eller tenkte du på innholdet og det skrev om diskujonen på jobb? :)

homeogaway

19.01.2013 kl.20:18

Er ikke uenig nei :) jeg tenkte på det du skrev om på jobb, og at det generelt er forskjellige syn på ting ;)

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.20:27

homeogaway: Heheh ja dær skal jeg love deg at det er mye forskjellig syn på ting. Mye mennesker fra forskjellige kulturer og land.

homeogaway

19.01.2013 kl.20:31

hehe, det tror jeg på. hvor jobber du da?:)

Amanda Benzerara Theodorsen

19.01.2013 kl.20:57

homeogaway: Jeg jobber på et sykehjem :)

Skriv en ny kommentar

hits