// HVORDAN TRENE RUMPE OG BAKSIDE LÅR?

Tenkte å legge ut noen videosnitter med øvelser jeg tar for å trene rumpe og bakside lår. Alle videoene er fra Youtube. Annbefaler å prøve øvelsene uten vekter først for å få inn teknikken. Første gang jeg tok markløft gjorde jeg den feilen at jeg prøvde med vekter uten å ha fått teknikken på plass, og fikk da vondt i korsryggen fordi jeg løftet feil. Så mitt tips er å se på youtube videoer og prøve ut teknikken hjemme foran speilet FØR du begynner å pøse på med vekter.

 

 1. Gående utfall

 

2. Nordic Hamstrings

 

3. Markløft

 

4. Knebøy med stang

 

5. Donkey Kicks

 


Personlig liker jeg disse 5 øvelsene best for rumpe og bakside lår. Liker mye bedre å jobbe med frivekter enn å bruke maskiner. Med frivekter vil det være størst og et mer synlig resultat ved øvelser hvor du bruker de største muskelgruppene, f.eks ved utfall, knebøy og markløft. I tilegg er det en fordel at du må stabilisere kroppen selv, noe som er ulempen ved bruk av maskiner er jo netopp det at du ikke får øvelse i balanse og stabilisering av resten av kroppen. Når du stabiliserer kroppen selv bruker du også kjernemusklaturen og store muskelgrupper som mage og rygg.

 

Har du også disse øvelsene i ditt treningsprogram? Bruker du frivekter eller maskiner?

 


 

Image and video hosting by TinyPic

20 kommentarer

charlotte ludvigsen

09.01.2013 kl.11:54

så bra øvelser!!
kjempebra øvelser :D
Når hverdagen starter skikkelig igjen og jeg er frisk skal jeg begynne å trene igjen også! Så tusen takk for gode råd :D

Hanna Gjerholm Moe

09.01.2013 kl.11:59

De der er supre :D Legger ut en treningsvideo selv etterpå hvor jeg filmer en økt med meg :D Der er akkuratt det samme nesten :D !

Kristine og Amalie

09.01.2013 kl.12:00

Da jeg begynte på Elixia for tre år siden var det om å gjøre å ta noen øvelser på alle apparatene hver gang, haha, nå går det i frivekter!

Amanda Benzerara Theodorsen

09.01.2013 kl.12:04

Sandra Helen Sykepleierstuden:
Bare hyggelig Sandra :) Jeg begynnte igjen selv nå nylig. Er utrolig deilig å være i gang igjen :)

Amanda Benzerara Theodorsen

09.01.2013 kl.12:06

Hanna Gjerholm Moe: Tusen takk ;) Ja jeg elsker de 5 øvelsene, spesielt knebøy, markløft og utfall. Treningen hadde ikke blitt like effektiv uten de øvelsene.
Så gøy :D flink du er!

Amanda Benzerara Theodorsen

09.01.2013 kl.12:07

Kristine og Amalie:
Haha, ja kan kjenne meg igjen i den tankegangen. Har ei veldig god veninne som er treningsentusiast og var snill nok til å lære meg opp. Veldig glad nå for at jeg har begynnt med frivekter, føler at det er mye mer effektivt :)

Elisabeth Bakken Vebjørnsen

09.01.2013 kl.12:15

:D

Marte og Sharko

09.01.2013 kl.12:27

Bra tips :D

Amanda Benzerara Theodorsen

09.01.2013 kl.12:31

Marte og Sharko: Glad for å høre det :)

Kaisa Elise

09.01.2013 kl.12:53

kjempe bra øvelser! :)

Duyen Nguyen

09.01.2013 kl.14:28

Nice:)

miinemor

09.01.2013 kl.15:18

Gode tips! ♥

Kristiane Vinje Solnes

09.01.2013 kl.15:26

Har ikke helt begynt å trene enda, men skal prøve dette ! ;) Virket interessant :D

Silje og Silje

09.01.2013 kl.16:15

Jeg liker knebøy veldig godt! Det er noe jeg tar mye av, så lenge jeg ikke er så lemster som jeg har vært i det siste :P

Amanda Benzerara Theodorsen

09.01.2013 kl.16:21

Kristiane Vinje Solnes: Så bra at du fikk motivasjon av innlegget mitt. Annbefaler virkelig knebøy, utfall og markløft. Bare sørg for å få inn teknikken før du begynner med vektene sånn at du ikke gjør samme feil som jeg gjorde i begynnelsen. I de vidoene her forklares det jo veldig bra :)

Kristiane Vinje Solnes

09.01.2013 kl.16:58

SV: ja merket det :) Mye bra her ;)

SuperRosa!!

09.01.2013 kl.18:05

Gående utfall er helt jævlig :p

Amanda Benzerara Theodorsen

09.01.2013 kl.19:00

SuperRosa!!: heheh i know, og netopp derfor får man mye ut av det :D

Skriv en ny kommentar

hits